Marokkaans Chillen

In twee jaar tijd zijn waterpijpcafés erg populair geworden. Vooral Marokkaanse jongeren komen er veel. Ook meiden. Hoewel die het liever geheim houden. ‘Dit is nog taboe.’

‘Veel jongens vinden het slecht als meiden waterpijp roken’, zegt een jonge Marokkaanse in de Amsterdamse Dina Lounge, een vorig jaar geopend hip waterpijpcafé aan de Marnixstraat, met lichtjes aan het plafond en mooi beklede banken. Shisha Lounge noemen ze de waterpijpcafés vaker, trouwens. Ook Hookah Lounge kom je tegen. Het groepje van vier Marokkaanse meiden van begin twintig – twee roken er een waterpijp – dat op een bankje zit, wil ab-so-luut niet op de foto, of met de naam in de krant. ‘Als je neef of je broer je hier ziet, ben je niet altijd blij’, zegt een van de vier. ‘En mijn ouders moeten het ook niet weten.’

In de Marokkaanse gemeenschap is niet iedereen gelukkig met de Shisha lounges, die nu zo populair zijn onder hun jongeren, en waar waterpijp met – meestal – fruittabak wordt gerookt (dus geen hasj). Waren er twee jaar geleden misschien bij elkaar een stuk of zes in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, nu zijn er in die steden samen zo’n veertig lounges, gebaseerd op schattingen van lokale ondernemers en de kennis van Aziz Bokazini (26), die op zijn website H2joy.nl een overzicht van Shisha Lounges heeft. Ook in andere steden komen er steeds meer lounges.

Meer dan de helft van de bezoekers in de lounges bestaat uit jonge Marokkanen, in sommige cafés ligt dat percentage zelfs nog veel hoger. Er komen iets meer jongens dan meiden. Waarom de lounges zo snel populair zijn geworden? De 20-jarige Samira: ‘Het is gewoon een chill plek om te hangen.’ Vraag je andere jongeren naar het waarom, dan komt ook steeds het woord chill terug. De 26-jarige Said: ‘Het is gewoon chill om na je werk een uurtje thee te drinken en Shisha te roken.’

binnnnaaqq

 

Bokazini heeft nog wel een andere verklaring. ‘Dit is een alternatief voor Marokkaanse jongeren, omdat we ons op veel andere plekken niet thuisvoelen. Je komt liever hier dan in een bruine kroeg. Bij de Arabische cultuur, waar de waterpijp vandaan komt, voelen we ons meer thuis.’

De iets oudere Marokkanen, veertigplussers, zie je niet in de Shisha Lounges. De waterpijp is van oudsher geen onderdeel van de Marokkaanse cultuur, en pas de laatste tien jaar echt populair geworden in het land. De waterpijp is traditioneel vooral populair in landen als Egypte, Syrië en Libanon.

De man die naar eigen zeggen als allereerste een Shisha Lounge in Nederland opende, is dan ook niet heel toevallig een Egyptenaar. Getrouwd met de Marokkaanse Fatima. Nagi Mahmoud begon in Amsterdam-Noord in 2000 met café Mazazik, nadat hij het in de jaren negentig ook al eens – zonder succes – geprobeerd had. ‘Jongens die hier elke dag zaten, hebben nu zelf een Shisha Lounge’, zegt Mahmoud, terwijl hij rook uit een waterpijp inademt, die in dikke pluimen weer uit zijn neus naar buiten komt. ‘Waterpijp rook je niet over je longen.’

In zijn Midden-Oosters ingerichte lounge zit een groep van zeven Marokkaanse jongens van rond de zeventien, maar ook een Somalische man en vrouw met hoofddoek, stelletjes, wat oudere Egyptisch ogende mannen, een groepje meiden. Mahmoud: ‘Dit is eigenlijk het enige soort zaak waar vrouwen met hoofddoek en public komen.’

In Marokko ligt de waterpijp onder vuur. Waterpijp roken zou in strijd zijn met de islam. ‘In Marokko is er strenge regelgeving’, zegt Abdoe Khoulani, die in Den Haag de islamitische eenmansfractie Partij van de Eenheid (PvdE) vormt. Ouders, maar ook jongeren, mailen hem, zeggen dat ze bezorgd zijn. Ze vinden het ongezond, zegt hij, dat jongeren ‘urenlang aan een waterpijp lurken’. Uit verschillende onderzoeken blijkt inderdaad dat waterpijp roken net zo schadelijk is als het roken van gewone sigaretten.

Khoulani vindt het bovendien zonde dat jongeren hun tijd verspillen aan de waterpijp. ‘Het is gewoon verveling.’ De waterpijp valt niet onder het rookverbod, maar als het aan Khoulani ligt, komt er strenge regelgeving. ‘Laat de Tweede Kamer hier maar eens naar kijken.’

Van die jongeren waar Khoulani zich zorgen over maakt, wil Yassin Tahtahi er liever niet te veel in zijn vorig jaar geopende Hookah Lounge in het centrum van Rotterdam. ‘Als er veel hangjongeren komen, blijven anderen weg.’ In het weekend moet je in zijn lounge boven de 23 zijn. Tah-tahi: ‘Daarom komen er bij ons ook meer vrouwen. Ook met hoofddoek. Die voelen zich daar prettiger bij’. Soms moet hij wel moeite doen om die meiden naar binnen te krijgen. ‘Je ziet ze naar binnen kijken, verder lopen, weer terugkomen. Dan loop ik achter ze aan, en zeg dat ze gewoon binnen moeten komen.’

Bokazini: ‘Het is een taboe. De Shisha Lounge wordt gezien als een mannenplek.’ Fatima, de charmante Marokkaanse vrouw van Mahmoud: ‘Ik kan voor die meiden spreken. Hun ouders vinden nooit iets goed.’

Bron: DePers

Related posts

Leave a Reply